Portal KNF

Portal sprawozdawczy do bezpiecznej wymiany informacji pomiędzy Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego a podmiotami nadzorowanymi

Konsorcjum Business Management Software Sp. z o.o., ISCG Sp. z o.o. oraz Ascomp SA wykonało i wdrożyło dla Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego portal sprawozdawczy do bezpiecznej wymiany informacji pomiędzy Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego a podmiotami nadzorowanymi. Firma BMS jako lider konsorcjum odpowiadała za koordynacje całego projektu, wdrożenie oprogramowania middleware oraz wytworzenie oprogramowania portalu. Wartość projektu wyniosła ponad 3,3 mln zł.
Profil działalności klienta
UKNF jest niezależną instytucją, ograniczającą nadmierne ryzyko w działalności podmiotów nadzorowanych, wzmacniającą przejrzystość rynku finansowego i wspierającą budowanie jego pozycji w Europie. Liczba podmiotów nadzorowanych i skala ich działalności rodzi konieczność uporządkowania sposobu sprawowania nadzoru finansowego oraz wykorzystywania bezpiecznych i wydajnych narzędzi informatycznych.
Analiza sytuacji
Geneza powstania Portalu KNF wiąże się z potrzebą stałego monitorowania procesów zachodzących w podmiotach nadzorowanych, w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej, kiedy znaczenia nabiera szybkość i bezpieczeństwo przepływu informacji. Wdrożenie pilotażowe z udziałem kilkudziesięciu podmiotów nadzorowanych miało miejsce z lutym 2011 roku. Z dniem 25 lipca 2011 r. rozpoczęto eksploatację produkcyjną systemu Portal KNF. UKNF, mając na uwadze podstawowe cechy systemu jakimi są szybkość i bezpieczeństwo przekazywania informacji, zakłada sukcesywne objęcie tą formą komunikacji kolejnych podmiotów, aby docelowo współpracować za pośrednictwem Portalu UKNF ze wszystkimi bankami oraz podmiotami rynku kapitałowego.

Wypowiedź Jarosława Burdy, kierownika projektu Portal dla UKNFu w Business Management Software:

Projekt wykonania i wdrożenia Portalu KNF charakteryzował się relatywnie szerokim zakresem (poczynając od dostawy i wdrożenia infrastruktury, poprzez stworzenie oprogramowania Portalu, kończąc na szkoleniach dla użytkowników), wysokimi wymogami jakościowymi (audyt bezpieczeństwa, konfiguracja infrastruktury, kodu źródłowego, rozległa dokumentacja techniczna i formalna, itd.) oraz sztywnym zakresem i terminem wykonania poszczególnych produktów. Ze względu na swoją rozległość projekt wymagał zaangażowania wielu zespołów właściwych dla poszczególnych obszarów tematycznych zarówno po stronie UKNF jak i BMS.

Pomimo, że zakres projektu był z góry ustalony, zdecydowaliśmy się na wykorzystanie technik adaptacyjnego wytwarzania oprogramowania. W początkowej fazie poddaliśmy dyskusji projekt, a następnie prototyp graficznego interfejsu użytkownika. Funkcjonalności Portalu były wykonywane inkrementalnie w trakcie miesięcznych iteracji. Po każdej iteracji działający i przetestowany Portal był prezentowany, omawiany i przekazywany UKNF do testów. W wyniku dyskusji nad produktami poszczególnych iteracji, Zamawiający miał szansę na doprecyzowanie i ulepszenie funkcjonalności, ponadto na bieżąco rozwiązywaliśmy nieścisłości i rozbieżności w interpretacji specyfikacji. W oparciu o weryfikację działającego systemu, wspólnie z UKNF miarodajnie ocenialiśmy postęp i jakość prac. Mieliśmy również możliwość skuteczniejszego zarządzania ryzykiem poprzez realizację najtrudniejszych zadań w początkowych iteracjach procesu wytwórczego.