Tu dzielimy się wiedzą z zakresu płatności, cyfrowego obiegu dokumentów, faktoringu, cyfryzacji procesów biznesowych w bankowości i innych sektorach.

Wiedza

Technologie w walce z przestępczością finansową

04/08/2024

Monitorowanie transakcji pod kątem przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, czyli AML (z ang. Anti-Money Laundering) – to jedno z największych wyzwań, przed jakimi obecnie stoją banki w ramach swojej działalności. Wymagania stawiane bankom przez prawodawców w tym obszarze wciąż rosną, szczególnie w ostatnich dwóch latach, w wyniku zaostrzenia konfliktu Rosja-Ukraina.

AML, czyli monitoring przelewów

Głównym obszarem AML jest monitoring przelewów pod kątem list sankcyjnych i innych reguł walidacyjnych wynikających z wewnętrznych procedur banków, ich właścicieli lub krajów działalności biznesowej. W ramach monitoringu uwzględnianych jest wiele zmiennych, np. wykorzystywane są słowniki słów podejrzanych, czy sprawdzane są płatności pochodzące z krajów wysokiego ryzyka. O tych ostatnich decyduje m.in. międzyrządowa instytucja zwalczającą pranie pieniędzy – FATF (z ang. The Financial Action Task Force).

Dodatkowe obszary monitoringu płatności w bankach to:

  • weryfikacja pod kątem reguł ustalanych przez ryzyko operacyjne banku
  • monitorowanie transakcji z tytułu przepisów UE w zakresie przekazywania informacji towarzyszących transferom środków płatniczych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/847 oraz nowe rozporządzenie 2023/1113).

Wyzwania związane z fraudami

Wyzwań w zakresie weryfikowania płatności jest znacznie więcej. Wśród nich jest monitorowanie i zabezpieczenie płatności pod kątem fraudów. Systematycznie zwiększa się liczba prób włamań na konta klientów banków, prób podstawiania fałszywych numerów rachunków pod przelewy, itp. W mediach wciąż czytamy o nowych, „twórczych” działaniach oszustów. To właśnie z tego powodu, banki muszą stale rozwijać technologie, by nie pozostawać w tyle za coraz bardziej wysublimowanymi próbami oszustw finansowych.

Dodatkowo, prawodawcy, w tym Komisja Europejska i Parlament Europejski stale modyfikują przepisy prawne w zakresie AML, tak aby być na bieżąco i jak najskuteczniej przeciwstawiać się nieuczciwym praktykom. I tak niedawno, bo w czerwcu br., ogłoszony został nowy pakiet UE dotyczący przeciwdziałania praniu pieniędzy. Dyrektywy wzmacniają istniejące wymogi i wprowadzają kilka nowych, m.in. obniżono z 15 tys. euro do 10 tys. euro wartość transakcji z obowiązkiem sprawdzania klienta (ang. KYC, czyli Know Your Customer) w przypadku transakcji okazjonalnych.

Więcej procedur do spełnienia

Dla banków oznacza to coraz więcej procedur do spełnienia, a w rezultacie – więcej pracy, bo wzrasta nie tylko liczba transakcji do monitoringu, ale i liczba kryteriów, które trzeba uwzględnić w procesie weryfikacji. W efekcie potrzeba coraz więcej rąk do pracy, wydłużony jest czas realizacji tych zadań, wzrasta ryzyko błędów ludzkich. Bez dobrego rozwiązania informatycznego coraz trudniej jest sprawnie wdrażać nowe obowiązki.

Monitoring list sankcyjnych

Rozwiązania AML stworzone przez BMS w ramach rodziny systemów wspierających procesy związane z obsługą płatności, pozwalają na sprawny monitoring transakcji i zarządzanie listami sankcyjnymi i słownikami własnymi banków. Monitoring obejmuje najważniejsze listy sankcyjne z takich krajów i organizacji jak: USA (OFAC, SDN, SSI, NS_CMIC, BIS), UE, ONZ, UK, Szwajcaria, Polska (lista MSWiA). Dodatkowo system wspiera słowniki indywidualne banków w zakresie słów podejrzanych czy krajów wysokiego ryzyka. Rozwiązania AML od BMS umożliwiają uruchomienia różnych, zgodnych z potrzebami banku,  procesów decyzyjnych w zakresie transakcji podejrzanych (weryfikacja na 3, 2 lub jedną rękę). Listy sankcyjne oraz słowniki są aktualizowane automatycznie a system udostępnia możliwość zaawansowanej konfiguracji.

Rozwiązanie BMS wspiera również obsługę trafień fałszywie pozytywnych (możliwość budowania reguł białych uwalniających trafienia fałszywe). Dzięki współpracy z naszym partnerem – QED Software – możliwa jest implementacja zindywidualizowanych procesów decyzyjnych opartych na sztucznej inteligencji, które w jeszcze większym stopniu usprawnią analizę i podejmowanie decyzji (np. jeszcze sprawniej eliminując fałszywie pozytywne trafienia na podstawie danych historycznych i modelu decyzyjnego dostosowanego do polityki banku).

Rozumiejąc wyzwania banków w zakresie weryfikacji transakcji pod kątem fraudów, przygotowaliśmy także rozwiązanie, które monitoruje przelewy klientów pod kątem różnych parametrów z płatności np. przelewy na nowe rachunki klientów, na rachunki podejrzane (pozyskane np. z komunikacji międzybankowej ZBP SWI – baza SWOZ).


Zobacz, jak BMS może pomóc

BMS od 25 lat tworzy oprogramowanie dla sektora usług finansowych. Mamy ogromne doświadczenie w zakresie systemów wspierających i obsługujących płatności. W kilku ostatnich latach wdrożyliśmy nasze rozwiązania wspierające procesy AML i anty-fraud w kilku największych polskich bankach.

Więcej o naszych rozwiązaniach na: www.bms.com.pl