Tu dzielimy się wiedzą z zakresu płatności, cyfrowego obiegu dokumentów, faktoringu, cyfryzacji procesów biznesowych w bankowości i innych sektorach.

Wiedza

360 danych dla pełnego obrazu klienta

08/10/2024

Widok klienta 360 stopni, czyli jego pełny obraz, na który składają się wszystkie istotne informacje zebrane z różnych źródeł i aktywności to cenne narzędzie, które pozwala budować lepsze produkty, oferty, kanały komunikacji i sprzedaży. Zapraszamy do przeczytania artykułu, a także do pobrania dodatkowej publikacji, w której wymieniamy równo 360 parametrów, jakie warto analizować w kontekście klienta.

Dla każdego sektora, w którym częścią prowadzonego biznesu jest klient, jak najpełniejsza wiedza o nim to bardzo duża wartość. Pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje użytkownika, usprawnić komunikację i budować z nim długotrwałe relacje. Pełna wiedza o kliencie umożliwia lepsze spersonalizowanie ofert i lepszą obsługę. Analiza zachowań daje możliwość identyfikowania trendów, a na dalszym etapie – przewidywania przyszłych potrzeb konsumenta. Wszystko to może przełożyć się na zoptymalizowanie procesów sprzedażowych i marketingowych, a to z kolei – na bardziej wydajne zarządzanie budżetem.

Wiemy, że kąt 360 stopni to kąt pełny, Widok 360 można symbolicznie przedstawić w formie takiego kąta, gdzie punkt w środku to klient, a okrąg tworzą informacje opisujące jego aktywność, dochodowość czy satysfakcję. 

Na podstawie naszych wieloletnich doświadczeń w projektowaniu systemów informatycznych dla sektora finansowego, przedstawimy tu wybrane elementy widoku 360 stopni. Dodatkowo, na zakończenie, zapraszamy do pobrania specjalnej publikacji, w której wymieniamy równo 360 istotnych wskaźników widoku klienta.

Analiza aż 360 danych dotyczących klientów może przynieść znaczące korzyści.

Obraz na podstawie zgromadzonych danych

Analiza danych określona jako widok 360 jest uniwersalna, ale w świecie informatyki jest pewną nowinką, choć już dobrze opisaną. Od dawna mamy do czynienia z systemami klasy Business Intelligence i hurtowniami danych pozwalającymi gromadzić dane i używać ich do wnioskowania. Analiza 360 to zestaw raportów, ekstraktów i wizualizacji danych przechowywanych przez organizację na temat jej klienta stworzony tak, by zbudować kompletny – z perspektywy potrzeb tej organizacji – obraz jej klienta.

Gromadzenie danych w organizacji jest dość proste. Tak naprawdę one gromadzą się same – w systemach CRM, ERP, workflow, aplikacjach mobilnych czy internetowych, które pozwalają klientom na samodzielną obsługę.  Wyzwaniem jest ich odpowiednie użycie tak, by wspierały wnioskowanie nie przytłaczając jednocześnie użytkownika. W oparciu o dane pozyskane z systemów używanych w organizacji można uzyskać konkretny obraz klienta obejmujący wiele informacji na temat jego preferencji zakupowych i zachowań konsumenckich. Robiąc bardziej zaawansowaną analizę tych danych, można nawet uzyskać rys psychologiczny. Warto przy tym pamiętać, że istotna jest jakość zebranych danych, bo przekłada się na wyniki, które uzyskamy w narzędziu analitycznym.

Wybór istotnych mierników

Posiadając tak dużą bazę informacji o kliencie, musimy dokonać ich selekcji. Kluczowe jest, byśmy wiedzieli, jakie informacje chcemy uzyskać, a następnie – jakie decyzje chcemy podjąć w oparciu o te dane. Nie wszystkie dane będą przydatne w kontekście każdego klienta czy procesu decyzyjnego, ich nadmiar może zaciemniać obraz i utrudniać wnioskowanie (np. wskutek powstawania pozornych korelacji). 

Tym niemniej od przybytku głowa nie boli, przynajmniej jeśli chodzi o gromadzenie danych i dostępność szerokiego spektrum wskaźników. Każda z uczestniczących w procesach obsługi klientów część organizacji będzie dzięki temu mogła wybrać mierniki, które są dla niej istotne. Przykładowo: chcąc ocenić zdolność nabywczą, a co za tym idzie – możliwość zakupu naszego produktu przez klientów – potrzebujemy różnych danych dla klientów instytucjonalnych (możemy je znaleźć w dostępnych publicznie sprawozdaniach finansowych – przychody, zysk, EBITDA), a innych dla klientów indywidualnych, którzy nie tworzą sprawozdań finansowych i nie udostępniają publicznie zeznań podatkowych. Jakie zatem inne dostępne dane wykorzystać, aby lepiej ukierunkować ofertę dla takiego klienta? 

360 wskaźników – zapraszamy do pobrania!

By zainspirować do takiej dyskusji, zebraliśmy 360 wskaźników prezentujących obraz klienta z różnych perspektyw. Pozwoli to naszym Czytelnikom zastanowić się, które z zawartych na tej liście wskaźników, mogą być wartościowe w przypadku ich organizacji. Tego typu lista nigdy nie będzie kompletna, ale też nie jest to jej cel. Opieramy ją na wiedzy naszych ekspertów i na naszych doświadczeniach z tworzenia oprogramowania. Tworząc nasze rozwiązania wspierające procesy w instytucjach finansowych, takie jak   produkty: Izyda, Ozyrys – dbamy o to, by systemy te zarówno zbierały i udostępniały, jak i wykorzystywały dane do optymalizacji obsługiwanych procesów. 


Serdecznie zapraszamy do pobrania listy z naszymi pomysłami wskaźników!